تعریف درونگرایی و ویژگی های افراد درونگرا چیست؟

ویژگی های افراد درونگرا

لطفا به کیفیت مقاله امتیاز دهید

اصطلاح دورنگرایی یا Introversion که در بسیاری از نظریه های شخصیتی از آن صحبت شده و یکی از اصلی ترین خصوصیات شخصیتی است. در تمام نظریه ها معنای یکسانی برای درونگرایی تعریف نکرده اند. در این مقاله به بررسی ویژگی های افراد درونگرا می پردازیم.

افراد درونگرا اغلب به جای دنبال کردن محرک بیرونی ، متمایل به درون خود هستند . یا بیشتر روی افکار ، احساسات و خلق وخوی درونی خود متمرکز هستند. اما عموم مردم تعریف ساده و عامیانه از این مفهوم دارند و ویژگی های افراد درونگرا را در ساکت بودن،منزوی بودن و گوشه گیری میدانند.

یونگ یکی از نخستین کسانی است که مفهوم درونگرایی و برونگرایی را رواج داد.

در مدل یونگ، درونگرایی و برونگرایی یک ویژگی دوگانه یا دوقطبی  (Dichotomy) محسوب می‌شود . به این معنا که شما یا درونگرا هستید یا برونگرا.

شکل ساده‌ی تعریف درونگرایی و برونگرایی در مدل یونگ به صورت زیر است:

  • درونگراییبه این معنا است که توجه و علایق و دغدغه‌های فرد، به احساسات و افکار و دنیای درونی او معطوف است.
  • در مقابل،برونگرایی به این معنا است که توجه و علایق و دغدغه‌های فرد به دنیای بیرونی معطوف می‌شود.

 

علائم رایج در افراد درونگرا

در این قسمت به این موضوع میپردازیم که از کجا باید دانست که چه کسی درونگرا است و چه کسی برونگرا است؟ ویژگی های افراد درونگرا چه چیزهایی است ؟در صورتی که علائمی که خواهیم گفت را در خود مشاهده میکنید و یا میخواهید از تیپ شخصیت خود اطلاعات به دست بیاورید میتوانید از مشاوره آنلاین کمک بگیرید .

 

در انتخاب دوست دقت بییشتری دارند

افراد درونگرا در تقابل با دیگر افراد احساس خستگی میکنند و سطح انرژی شان پایین میرود . و در انتخاب دوست بیشتر دقت میکنند و سعی میکنند تعداد محدودی از دوستان مورد اعتماد و صمیمیشان در اطرافشان باشد و فقط از گذراندن زمان با آنها لذت میبرند و با هر کسی صمیمی نمی شوند . و بیشتر دوست دارند در خلوت خود بمانند و از تنهاییشان لذت ببرد.

یک تصور غلط رایج درباره درونگرا ها این است که آنها مردم را دوست ندارند. هرچند که از ویژگی های افراد درونگرا این است ، در گروه های اجتماعی زیاد معاشرتی نیستند، اما از داشتن گروه کوچکی از دوستانشان به ویژه آنهایی که صمیمی هستند لذت می برند. درونگرا ها به جای داشتن یک حلقه ی بزرگ اجتماعی از مردمی که فقط در حد سطحی آنها را می شناسند ، ترجیح می دهند به روابط عمیق و طولانی مدت که ویژگی آن نزدیکی و صمیمیت بسیار است ، بچسبند. اگر حلقه اجتماعی شما تمایل به کوچک شدن دارد اما در عین حال بسیار صمیمی است، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که درونگرا باشید.

 

آرام هستند و شناختشان دشوار است

درونگرا ها را معمولاً آرام ، کم حرف و مهربان توصیف می کنند و گاهی به اشتباه خجالتی تصور می شوند.هرچند که مطمئناً برخی از درونگرایان خجالتی هستند، اما مردم مطمئناً نباید تودار بودن درونگرایان را با خجالتی بودن آنها اشتباه بگیرند. در بسیاری از موارد ، افراد با این نوع شخصیت خیلی ساده ترجیح می دهند کلمات خود را با دقت انتخاب کنند و وقت و انرژی خود را برای گفتگو های غیر ضروری هدر ندهند.

حتما بخوانید
مشاوره و 5 دلیل نیاز به آن | بهترین مشاوره را در سال 2021 بیابید

اگر شما از نوع آرام و کمی کم حرف هستید ، احتمالاً درونگرا هستید.

 

تحریک بیش از حد باعث عدم تمرکز می شود

هنگامی که افراد درونگرا مجبورند وقت خود را در فعالیتها یا محیط هایی که بسیار طاقت فرسا هستند ، بگذرانند ، در نهایت ممکن است احساس عدم تمرکز و مغلوب شدن کنند. محققان دریافته اند که حواس درونگرا ها نسبت به برونگرا ها راحت تر پرت می شود و به سادگی آشفته می شوند و تمرکزشان را از دست میدهند. که این یکی از دلایلی است که درونگرا ها تمایل به یک محیط ساکت تر و امن تر دارند. اگر در مکان های شلوغ اجتماعی احساس غرق شدن می کنید ، احتمالاً تمایل دارید درونگرا باشید.

 

خود آگاهی بالایی دارند

از آنجا که درونگرا ها تمایلشان به سمت درون خود است ، زمان زیادی را صرف بررسی تجربیات درونی خود می کنند. اگر احساس می کنید دانش و بینش بسیار خوبی نسبت به خود ، انگیزه ها و احساسات خود دارید ، ممکن است بیشتر درونگرا باشید. خودآگاهی و درک خود برای درونگرا ها حائز اهمیت است ، بنابراین آنها اغلب وقت زیادی را برای یادگیری بیشتر در مورد خود اختصاص می دهند. این ممکن است شامل کاوش در سرگرمی هایی که از آن لذت می برند ، تفکر در مورد زندگی خود و خواندن کتاب هایی که حاوی موضوعات و مباحث مورد علاقه شان است، باشد.

 

 دوست دارید با تماشا کردن یاد بگیرید

برونگرا ها تمایل دارند که بی گدار به آب بزنند (کار هایشان بی درنگ و اغلب بی دقت است) و از طریق تجربه عملی یاد بگیرند ، افراد درونگرا معمولاً یادگیری از طریق مشاهده را ترجیح می دهند.از دیگر ویژگی های افراد درونگرا این است، دوست دارند دیگران را مرتباً در حین انجام کار تماشا کنند ، تا زمانی که احساس کنند می توانند اعمال را به تنهایی تکرار کنند. وقتی افراد درونگرا از تجربه ای شخصی درس می گیرند ، آنها ترجیح می دهند در جایی خصوصی تمرین کنند که بتوانند مهارت و توانایی های خود را بدون نیاز به اجرا برای مخاطب ایجاد کنند.

اگر دوست دارید به جای انجام کار بیشتر با تماشا کردن یاد بگیرید ، این احتمال وجود دارد که شخصیت درونگرا تری داشته باشید.

 

شما به مشاغلی جذب می شوید که که بتوانید مستقل باشید

همانطور که احتمالا می دانید ، مشاغلی که نیاز به تعاملات اجتماعی زیادی دارند، معمولاً برای افرادی که به شدت درونگرا هستند ،جذابیت کمی دارند. از طرف دیگر ، مشاغلی که مستلزم کار مستقل هستند ، اغلب انتخاب خوبی برای افراد درونگرا هستند.

 

درون گرایی در مقایسه با افراد خجالتی

یک نگرش اشتباه در مورد درونگرایی و خجالتی بودن وجود دارد که خجالتی بودن را از نشانه های درونگرایی میدانند. نویسندگان مختلفی در این باره نوشته اند مثلا Schmidt و Buss در کتاب خود با عنوان “افزایش کمرویی و پس زنی اجتماعی” می نویسند: “اجتماعی بودن به داشتن انگیزه -چه ضعیف و چه قوی- در اینکه چقدر تمایل به بودن با دیگران داریم بر می گردد ، در حالی که کمرویی به رفتار هایی اشاره دارد که فرد با آن رفتار ها در حضور دیگران خویشتن داری می کند درست مثل داشتن احساس تنش و ناراحتی”. کمرویی نشانگر ترس از مردم یا موقعیت های اجتماعی است. از طرف دیگر ، درونگرا ها دوست ندارند وقت زیادی را برای تعامل با افراد دیگر بگذرانند. با این حال ، افراد درونگرا از بودن در کنار افرادی که به آنها نزدیک هستند ، لذت می برند.

حتما بخوانید
افسردگی چیست؟ هر آنچه باید در مورد افسردگی بدانید

آنها شرکت در “گفتگو های کوچک” را خسته کننده می دانند اما از داشتن مکالمات عمیق و پرمعنی لذت می برند.

 

 

درونگرایی یا برونگرایی؟ کدام بهتر است؟

درونگرایی و برونگرایی هر دو صفاتی هستند که ویژگی های بخصوص به نوع تیپ شخصیتی دارند و هیچ کدام نسبت به دبگری برتری ندارد و هر کدام توانایی ها و توانمندی های مخصوص خود را برای فرد دارد. و از لحاظ کارایی هر کسی باید در جایگاه مناسب با تیپ شخصی خود قرار بگیر تا بتواند بیشتری کارایی را داشته باشد.

  • فرد درونگرا می‌تواند در شغل‌هایی مثل کار با سیستم حوزه های حسابداری و IT  ، که تعامل کمتری با افراد دارند موفق ‌تر عمل کند و دقت عمل بیشتری دارند.
  • فرد برونگرا می‌تواند دربازاریابی، واحدهای ارتباط با مشتری و.. که شغلی با تعامل بالاتر است، موفق‌تر باشد.
  • فرد درونگرا ممکن است بتواند مدیر بسیار خوبی باشد.
  • فرد برونگرا ممکن است در سمت فروشنده یا مدیر فروش بهتر بدرخشد .

اما ذکر این نکته هم لازم است که روانشناسان بیان کردند که افرادی که برون گرا هستند تمایل بیشتری به شادی نسبت به درونگرا ها دارند. روانشناسان در این زمینه، متوجه شدند که اکثر برونگراها بیشتر از درونگراها حس های مثبت را تجربه میکنند با این حال محققان شواهدی را دریافت کردند که در واقع درون گراهای خوشحال نیز وجود دارند. زمانی که محققان به شرکت کننده ی خوشحال درمطالعات نگاه کردند ، فهمیدند که حدود یک سوم از این شرکت کننده ها درونگرا هستند به عبارت دیگر افرادی که بیشتر برون گرا هستند، ممکن است احساسات مثبت بیشتری از حد متوسط داشته باشند .

 

 

انواع مختلف درون گرایی

مسائل روانشناسی پیچیده هستند و نیاز به مطالعات گسترده از تمام دیدگاه ها دارند و بدون داشتن دانش کافی نمیتوان افراد را دسته بندی کرد و به هر کسی برچسبی زد ، در این مقاله سعی کردیم یکسری از ویژگی های افراد درونگرا را توضیح دهیم. در بحث درونگرا و برونگرایی هم انواع مختلفی وجود دارد که در این جا انواع مختلف درونگرایی را ذکر میکنیم.

  • درونگراهای اجتماعی
  • درونگراهای فکری
  • درونگراهای مضطرب
  • درونگراهای مهار شده
  • درونگراهای محدود شده

دراین نظریه:

  • درونگرای اجتماعی کسی است که وقت خودش را به تنهایی و یا بودن در یک گروه کوچک صرف میکند.
  • یک درونگرای فکری ، تمایل دارد که درونگرا باشد و فکرکند.
  • درون گرای مضطرب کسانی هستند که در موقعیت های اجتماعی خجالتی وعصبی هستند .
  • درونگراهای محدود و مهار شده به دنبال هیجان نیستند و به آن تمایلی ندارد و فعالیت های آرام را ترجیح میدهند.

 

مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *