مشاوره خانواده تلفنی | مشاوره خانواده

مشاوره خانواده تلفنی

لطفا به کیفیت مقاله امتیاز دهید

اغلب ما تصور می‌کنیم زمانی که یک خانواده به یک مشاور خانواده یا روانشناس مراجعه می‌کند لزوما دارای اختلافات جدی بوده و یا در حال از هم پاشیدن است. اما برای روابط سالم و به دور از حاشیه هر خانواده یا حتی هر فرد نیاز دارد. برای زندگی بهتر از یک فردی که اطلاعات کامل در اون زمینه دارد کمک بگیرد در گذشته خانواده ها از افراد سن بالا یا همان ریش سفید کمک می گرفتند. اما امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و نیازهای متنوع جامعه، خانواده‌ها با مشکلات پیچیده‌تری مواجه هستند و برای حل این مشکلات نیاز به مشاوره متخصص دارند. که در این زمینه مشاوران زیادی هستند که می توانند به ما در همه ی زمینه ها کمک کنند . که این افراد در شکل های  مختلفی به یاری ما می پردازند که یکی از آنها به صورت مشاوره خانواده تلفنی است که ما در این مقاله به آن اشاره می کنیم.

روانشناسی خانواده به مشاوریی گفته می‌شود که علی‌رغم اسم آن می‌تواند هم به صورت فردی فقط برای یکی از اعضای خانواده و هم به صورت گروهی برای خانواده هایی که اعضای آن  با یک دیگرهم مشکل دارند و بایستی حتما به صورت گروهی برای مشاوره خانوادگی مراجعه کنند صورت می گیرد و از این رو می تواند انواع مختلفی را داشته باشد.

همچنین برای انواع گوناگونی از مشکلات خانوادگی این جلسات مشاوره صورت می گیرد. امروزه افراد در زمینه‌ های گوناگون کاری تحصیلی خانوادگی با مشکلات متعددی روبرو هستند و یکی از مشکلاتی که همواره افراد را از راه زندگی درست و خوشبختی و سعادت بازمی ‌دارد مشکلات بزرگ خانواده است.

بسیاری از مشکلاتی که ما در زندگی خود با آن درگیریم مشکلات کوچکی هستند و با توجه به آن ها و کمک گرفتن از مشاورین واستفاده از راهکار ها و روش های درمانی که در اختیار ما می گذارند از بین می رود و به مشکلات بزرگ تر تبدیل نشده و به قول معروف در نطفه خفه می ‌شوند و نمی توانند مشکلات متعاقب و متعدد بعدی را برای فرد به وجود آورند.

به این دلیل هم امروزه مشاوره خانوادگی به عنوان یکی از انواع مشاوره های بسیار محبوب نزد خانواده‌ها و عموم مردم شناخته می شود و در مشاوره خانوادگی انواع مشکلاتی که خانواده ها با آن مواجه می شوند مورد بررسی قرار می گیرد.

 

روش های تشکیل جلسه مشاوره خانواده

به سه طریق جلسات مشاوره تشکیل می شود که عبارت اند از:

مشاوره خانواده حضوری

اولین و به عقیده ی برخی بهترین روش مشاوره با روانشناس خانواده مراجعه به یک مرکز مشاوره خانواده یا یک مشاور خانواده متبحر و متخصص است. در این روش ممکن است یکی از افراد خانواده به مشاور مراجعه کند و به تنهایی به شرح مشکلات و مسائل گریبان گیر خانواده بپردازد. در چنین شرایطی فرد مراجع ممکن است قادر به تشریح همه جوانب مسئله نباشد و مشاور نتواند با قاطعیت به وی کمک کند. از همین رو بسیاری از جلسات مشاوره خانواده با حضور هر چه بیشتر اعضای خانواده برگذار می شود که بسته به نوع درمان مشاور ممکن است به صورت جلسات جمعی یا جدا جدا، اجرا شود.

مشاوره خانواده تلفنی

به واسطه ی مشغله فراوان و سختی هماهنگی اعضای خانواده یا شدت گرفتن مشکلات و مسائل خانواده ممکن است افراد نتوانند برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی به صورت حضوری مراجعه کنند. یکی از بهترین و ساده ترین روش برای جایگزین کردن مشاوره ی حضوری، مشاوره خانواده تلفنی است. در این روش افراد می توانند در هر زمانی بدون نیاز به مراجعه و در ساعات متنوع تری با مشاوره خانواده خود تماس بگیرند و بسطه به مشاور به صورت گروهی (کنفرانس) یا تک به تک مسائل را با مشاور مطرح کرده و به حل مشکلات بپردازند. از مزایای این روش انعطاف بیشتر در انتخاب زمان و مکان مشاوره و هزینه کمتر اشاره کرد. از نظر برخی هم، مشاوره خانواده تلفنی به واسطه ی رو در رو نبودن فرد با مشاور می تواند به مطرح کردن راحت تر مسائلی که افراد از بیان آن شرم یا ترس دارند کمک کند.

حتما بخوانید
7 روش موثر برای یافتن مشاور خوب

مشاوره خانواده آنلاین

از دیگر روش های دریافت خدمات مشاوره خانواده، مشورت از طریق مکاتبه آنلاین و برنامه های مشاوره متنی است. البته این روش به باور برخی به واسطه ی ناتوانی متن در بیان دقیق احساسات و افکار نمی تواند کیفیت قابل قبولی داشته باشد. از طرفی با اینکه مراکز بسیاری خدمات مشاوره به صورت چت آنلاین ارائه می دهند، این روش خصوصا در حوزه ی مشاوره خانواده از استقبال خوبی برخوردار نشده است.

مشکلات رایج در مشاوره خانواده تلفنی

در این مقاله ما به چند نمونه از مشکلاتی که افراد زیادی با آن سرکله می زنند ومشاوران می توانند به شما در رفع آن کمک کنند می پردازیم:

خانواده ناتنی

زمانی که یک فرد که صاحب دو فرزنده با فرد دیگری که یک فرزند دارد تصمیم می گیرند که یکی شوند در این حالت خانواده ی تلفیقی یا همان ناتنی شکل می گیرد. در حالت دیگری یک خانواده تلفیقی می تواند زمانی باشد که شخصی که بدون فرزند است با یک والد ازدواج کند یا در همان شرایط ، این زوج فرزندان خود را دارند و خواهر و برادر های ناتنی را ایجاد می کنند.این که با این نوع خانواده ها شکل درستی بدهیم و افراد داخل آن به هم نزدیک باشند کار دشواری هست که نیازبه هدایت درست و کمک گرفتن از مشاوره است ، به خصوص هنگامی که والدین دیگری نیز از روابط قبلی وجود دارند که هنوز در زندگی فرزندان دخیل هستند. با محدودیت های ارتباطی، ممکن است نقش پدر/مادر خوانده پر از مذاکرات مداوم شود. هر نقشی که داشته باشید ، احتمالاً هدف همه اینها این است که یک واحد خانوادگی هماهنگ داشته باشید که در آن همه اعضا احساس کنند صدایشان شنیده می شود و آگاهی لازم راکسب می کنند. مشاوره خانواده توسط یک روانشناس یا روانپزشک می تواند در این امر به شما کمک کند.

تنهایی

نوجوانان می توانند حال و هوای متغیری داشته باشند و جوانان کم کم تمایل به حفظ حریم خصوصی شان پیدا می کنند. بعضی اوقات ممکن است همسر شما روزی را برای خودش بخواهد تا از مادری پر مشغله اش دور شود ، یا ممکن است شوهر شما بخواهد برای یک سفر ماهیگیری آخر هفته با بچه ها باشد. صرف نظر از سن و سال ، خواستن اوقات تنهایی برای همه عادی است.

اما اگر می بینید که یکی از اعضای خانواده در حال جدا شدن از خانواده است ، ترجیح می دهد به جای اینکه هر شب برای شام بیاید ، در اتاق خود بماند و یا دیگر با دوستان یا خانواده خود معاشرت نداشته باشد ، این می تواند به یک مشکل اساسی تبدیل شود.

غالباً ، افرادی که به آرامی از موقعیت های اجتماعی خارج می شوند ممکن است دچار افسردگی یا سایر مشکلات سلامت روان شوند که باید مورد توجه قرار گیرند. بعضی مواقع یکی از اعضای خانواده ، به خصوص کودکی که کناره گیری می کند، ممکن است با قلدری یا سوء استفاده دیگران روبرو شود. صرف نظر از هر دلیلی ، مشاوره خانوادگی می تواند به شما در ارتباط مجدد کمک کند.

حتما بخوانید
مشاوره کودک و نوجوانان

اعتیاد

اعتیاد می تواند هر کسی را در خانواده از همسرتان گرفته تا نوجوان یا اعضای دیگر خانواده را درگیر خود کند اعتیاد بسیار تخریب کننده  می تواند باشد حتی اگر معتاد در خانواده نزدیک شما نباشد اما امکان این که عواقب آن احساسات شما را در گیر کند بسیار زیاد است.سوء مصرف الکل و مواد مخدر را به سختی می توان حل و فصل کرد ، به ویژه هنگامی که یا یک سابقه قوی وجود دارد یا مصرف مواد مخدر و الکل در خانواده بی سابقه است.برای همچین مشکلی چون فرد مبتلا ممکن است قبول نکند به مرکز های مشاوره بیاید می توانید با استفاده از مشاوره خانواده تلفنی کمک بگیرید.

مشاوره به خانواده تلفنی

راز نگه دار

داشتن اسرار یا چیز های خاصی که فقط برای خودتان نگه دارید طبیعی و قابل احترام است. اگرچه یک فرد صریح و بی پرده بودن در خانواده می تواند نشانه اقتدار و اهمیت باشد و ارتباط داشتن در رابطه زناشویی بسیار مهم است ، اما داشتن چند مساله که فقط خودتان از آن اطلاع دارید نباید به کسی آسیب برساند. با این حال ، اگر متوجه شدید که مرتباً چیز هایی را از همسرتان مخفی نگه می دارید یا چیز هایی هست که عمداً آنها را جوری تنظیم کرده اید که همسرتان به آن پی نبرد ، این رفتار فریبنده و پنهانی است و می تواند به رابطه زناشویی لطمه وارد کند.

مشاوره خانواده تلفنی و حضوری می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا علت اصلی فاصله ایجاد شده بین شما و اینکه چرا اسراری نگهداری می شود را کشف کنید. یک مشاوره خانواده همچنین می تواند کمک کند تا شکاف ارتباطی را که با شریک زندگی خود تجربه می کنید ، پیوند دهد.

فاصله گرفتن تدریجی

افراد به طور طبیعی با بزرگتر شدن ، رشد و تغییر می کنند. در یک رابطه ، گاهی اوقات این امکان وجود دارد که این تغیرات مورد پسند ما و یا متناسب با شیوه ی زندگی مان نباشد در این شرایط باید تلاش کنیم با نحوه تغییر و رشد اعضای خانواده سازگار شویم . یا اگر این تغییر مضر است با روشی درست تلاش به درست کردن آن داشته باشیم. هنگامی که بچه ها نوجوان هستند ، والدین بالغ این فرصت را دارند که وقتی فرزندانشان خارج از خانه هستند . در مورد نحوه زندگی خود فکر کنند و در بعضی مواقع اعضای خانواده می توانند ایده های بسیار متفاوتی از آنچه به نظر می رسد داشته باشند.

ممکن است شما فرزندی در خانه داشته باشید که می خواهد در خانه بماند چرا که آنها دوره کالج خود را در منزل می گذرانند و نمی خواهند به بیرون بروند. شما ممکن است بخواهید به کوهستان بروید در حالی که همسرتان مایل به ماجراجویی در سراسر جهان است.
یک مشاور خانواده می تواند به خانواده شما کمک کند تا بدون درگیری و دعوا ، آینده خود را هدایت کند . مشاوره زمینه ای برای ارتباط آزادانه با یک واسطه بی طرف را فراهم می کند.

مشکلات کوچک و بزرگ  بسیاری است در روابط  که می تواند ایجاد مشکل کند اما با آگاهی از آن مشکل و تلاش برای رفع آن می توانیم روابط و زندگی زیباتری برای خود و اطرافیانمون رقم بزنیم زندگی زیباست.

مشاوره خانواده ای تلفنی

 

 

 

 

 

مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *