مهارت های ارتباطی | 10 مهارت برتر ارتباطی که به شما کمک خواهد کرد

مهارت های ارتباطی

4/5 - (4 امتیاز)

توانایی برقراری ارتباط موثر با مافوق، همکاران و کارمندان ضروری است ، فارغ از اینکه در کدام حرفه ای فعالیت می کنید. کارگران در عصر دیجیتال باید بدانند که چگونه می توانند به طور موثر پیام ها را شخصاً ارسال و دریافت کنند ، همچنین از طریق تلفن ، ایمیل و شبکه های اجتماعی می توانید مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشند. این مهارت های ارتباطی به شما در استخدام ، ارتقا و موفقیت در کل حرفه خود کمک خواهد کرد.

10 مورد از مهارت های برتر ارتباطی

آیا می خواهید از رقبا جدا شوید؟ در ادامه صحبت برخی از برترین مهارتهای ارتباطی را اشاره خواهیم نمود که استخدام کنندگان و مدیران استخدام می خواهند در رزومه و نامه شما ببینند. سعی نمایید این مهارت ها را در خود برجسته کرده و در مصاحبه های شغلی آنها را به نمایش بگذارید، این کار باعث خواهد شد که اولا خودتان احساس بهتری داشته باشید. پس از استخدام ، به توسعه این مهارت ها ادامه دهید و رئیس ، هم تیمی ها و مشتریان خود را تحت تأثیر قرار دهید.

  1. گوش دادن

شنونده خوب بودن یکی از بهترین راه ها برای برقراری ارتباط خوب است. هیچ کس دوست ندارد با کسی ارتباط برقرار کند که وقت خود را برای گوش دادن به شخص مقابل اختصاص نمی دهد. اگر شنونده خوبی نیستید ، درک آنچه از شما خواسته می شود دشوار است.

برای تمرین گوش دادن فعال وقت بگذارید. گوش دادن فعال شامل توجه دقیق به صحبت های شخص دیگر ، پرسیدن سوالات روشن و بیان مجدد گفته های شخص برای اطمینان از درک صحبت های او است . از طریق گوش دادن فعال ، می توانید صحبت های شخص مقابل را بهتر بفهمید و می توانید پاسخ مناسب دهید. این باعث خواهد صحبت جذابی را به وجود آورید و باعث شوید طرف مقابل از صحبت با شما به وجد آید.

  1. ارتباط غیر کلامی برای مهارت های ارتباطی

زبان بدن ، تماس چشمی ، حرکات دست و صدای شما همگی پیامی را که می خواهید منتقل کنید را انتقال می دهند و در مهارت های ارتباطی شما نقشی ایفا می کنند. تماس چشمی نیز مهم است. شما می خواهید به چشمان شخص نگاه کنید تا نشان دهید که روی او و گفتگو متمرکز هستید. (با این حال ، مطمئن شوید که به فرد خیره نمی شوید ، که باعث ناراحتی او می شود).

همچنین در حین صحبت به سیگنال های غیرکلامی دیگران توجه کنید. غالباً ، نشانه های غیرکلامی احساس واقعی شخص را بیان می کند. به عنوان مثال ، اگر فرد به چشمان شما نگاه نمی کند ، ممکن است ناراحت کننده باشد یا حقیقت را پنهان کند.

  1. وضوح و جمع بندی در مطالب

ارتباط کلامی خوب به معنای حرف زدن اندازه و کافی خواهد بود – زیاد یا کم صحبت نکنید. سعی کنید پیام خود را در کمترین حد ممکن بیان کنید. آنچه را که می خواهید واضح و مستقیم بگویید، مثلا اگر میخواهید حرف های خود را به صورت خصوصی به طرف مقابل بگویید سعی نمایید از ابزار های درست مانند از طریق تلفن یا فرستادن ایمیل به او بگویید. اگر برای حرف های خصوصی راه مناسب را انتخان نمایید و یا مثلا با سر و صدا حرف های خود را بزنید احتمال دارد طرف مقابل درک درستی از خصوصی بودن حرف های شما نداشته باشد.

  1. دوستی برای تقویت مهارت های ارتباطی

از طریق لحن دوستانه و با لبخند ، سوالات خود را از دوستان و همکاران خود بپرسید. این کار باعث خواهد شد که همكاران خود را به برقراری ارتباط آزاد و صادقانه با شما ترغیب نماید. رعایت ادب در تمام ارتباطات محل کار بسیار مهم است.

حتما بخوانید
پاسخ به سوالات متداول درباره اختلال اضطراب

این مهم هم در ارتباط حضوری و هم در ارتباط کتبی وجود دارد. در صورت امکان ، ایمیل های خود را برای همکاران و  یا دوستان شخصی سازی کنید – همچنین می توانید یک پیام را برای مخاطب خود شخصی سازی نمایید مثلا جمله ” امیدوارم آخر هفته خوبی را داشته باشید ” را می توانید برای پیام های آخر هفته قرار دهید.

  1. اعتماد به نفس

اطمینان از تعاملات خود با دیگران مهم است. اعتماد به نفس به همکاران شما نشان می دهد که به گفته های خود ایمان دارید و آن را دنبال خواهید کرد.

تراوش اعتماد به نفس می تواند به سادگی با برقراری تماس چشمی یا استفاده از لحنی محکم اما دوستانه ایجاد شود. البته مواظب باشید متکبر یا پرخاشگر به نظر نرسید. مطمئن باشید که همیشه در حال شنیدن طرف مقابل هستید و با او همدردی می کنید.

  1. همدلی

استفاده از عباراتی ساده مانند “من می فهمم از چه چیز حرف میزنی” نشان می دهد که به حرف شخص مقابل گوش داده اید و به عقاید او احترام می گذارید. گوش دادن فعال می تواند به شما کمک کند تا طرف مقابل احساس نماید شما به او تجه مینمایید و احساس او را در نظر میگیرید و این کار سبب می شود که طرف مقابل بتواند احساسات خود را با شما در میان گذارد و با شما احساس راحتی نماید.

  1. ذهنیت باز

یک ارتباط دهنده خوب باید با ذهنی انعطاف پذیر و باز وارد هر مکالمه ای شود. در گوش دادن و درک دیدگاه شخص مقابل به جای خشک بودن سعی نمایید با با او همراه باشید. با تمایل به گفتگو ، حتی با افرادی که با آنها مخالف هستید ، می توانید گفتگوی صادقانه و سازنده تری داشته باشید.

  1. احترام بگذارید

در صورت احترام به حرف ها و عقاید دوستان و همکاران ، مردم در برقراری ارتباط با شما بازتر و مشتاق تر خواهند بود. اقدامات ساده ای مانند استفاده از نام شخص ، برقراری ارتباط چشمی و گوش دادن فعال هنگام صحبت فرد باعث می شود كه فرد احساس نزدیکی نماید. با کار تلفن ، از حواس پرتی در حین مکالمه پرهیز کنید و تمرکز خود را روی مکالمه حفظ کنید.

حتما بخوانید
انواع راه های درمان وسواس | آیا وسواس قابل درمان است؟

با اختصاص دادن وقت برای ویرایش پیام  از طریق ایمیل احترام را منتقل کنید. اگر نامه ای کاملاً گیج کننده ارسال کنید ، گیرنده فکر می کند که شما به او احترام کافی ندارید.

  1. بازخورد

توانایی بازخورد مناسب ، مهارت مهمی در برقراری ارتباط است. مدیران و سرپرستان باید به طور مداوم به دنبال راه هایی برای ارائه بازخورد سازنده به کارمندان باشند ، چه از طریق ایمیل ، تماس تلفنی یا به روزرسانی وضعیت هفتگی.

به همین ترتیب ، باید بتوانید نظرات دیگران را بپذیرید و حتی آنها را تشویق کنید. به بازخوردی که به شما داده می شود گوش دهید ، در صورت عدم اطمینان از این مسئله سوالات واضحی بپرسید و برای اجرای بازخورد خود تلاش کنید.

  1. انتخاب راه مناسب برای مهارت های ارتباطی

یک مهارت مهم ارتباطی این است که بدانید از چه طریقی می توانید به راحتی برای ارتباط بهره بگیرید. به عنوان مثال ، برخی از مکالمات جدی (اخراج ، استعفا ، تغییر در حقوق و غیره) تقریباً همیشه به صورت حضوری انجام می شوند.

شما همچنین باید به شخصی که می خواهید با او صحبت کنید فکر کنید ، اگر او فرد بسیار مهمی است (مثلاً رئیس شما) ، ممکن است بخواهید پیام خود را از طریق ایمیل منتقل کنید. مردم از وسایل ارتباطی شما توجه خواهند کرد و به احتمال زیاد در صورت تعیین درست آن به شما پاسخ مثبت می دهند.

دررمان مشکلات روانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *