اعتیاد در خانواده چه آسیب هایی میزند؟ و نقش خانواده در ترک اعتیاد چیست؟

نقش خانواده در ترک اعتیاد

لطفا به کیفیت مقاله امتیاز دهید

نقش خانواده در ترک اعتیاد

اعتیاد یکی از افراد خانواده می تواند به پویایی خانواده آسیب برساند، باعث کاهش اعتماد به نفس فرد معتاد می گردد و دیگران ارتباط خود را با او را کاهش می دهند. وقتی خانواده ها عزیزشان را که در دام اعتیاد گیر افتاده است، می بینند و اختلالات، درد ها و تشویش های او را از نزدیک لمس می کنند، اغلب دچار یک حس نا‌امیدی و ناراحت کننده می شوند و عواطف دردناکی را تجربه می کنند. از اینکه می بینند عزیزشان دچار اعتیاد شده احساس خسران می کنند. مواقعی که فرد را در حین استعمال مواد مخدر می بینند و یا وسایلی مانند سرنگ مصرف شده را پیدا میکنند یک احساس فلج کننده ای از ترس و شوک در خانواده آنها پدیدار می شود.

با این حال به طور جدی نقش خانواده مهم ترین و موثرترین راه برای رهایی فرد معتاد به اعتیاد است. اعضاء خانواده نزدیک ترین افراد به فرد معتاد هستند و به لحاظ عشق و عواطف عمیقی که به او دارند، با دلسوزی و مراقبت های ویژه می توانند به سرعت به بهبودی عزیزشان کمک کنند. در یک خانواده تیپ های شخصیتی را می توان پیدا کرد که وجود آنها باعث دلگرمی و شور و شوق در خانواده است و در شرایط بحرانی می توانند نجات بخش باشند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

 

منجی یا قهرمان

افرادی هستند که نقش یک منجی در خانواده مصیبت زده را بازی می کنند. آنها هیچ وقت خانواده را رها نمی کنند و احساس شرمندگی که در خانواده به خاطر وجود فرد معتاد می تواند شکل بگیرد را با تلاش و کوشش خود و بالا بردن اعتماد به نفس خود و خانواده جبران می کنند. آنها هیچ وقت فرد معتاد را تنها نمی گذارند و در همه مراحل بیماری، او را پوشش می دهند. تلاش این افراد برای از بین بردن درماندگی و احساس یاس و ناامیدی خانواده است.

 

اعتیاد

شوخ طبعی

ورود مصیبت و مشکل به هر شکلی منجر به غم و اندوه و افسردگی و اختلال در خانواده می شود. در این شرایط برای تسکین درد خانواده تغییر شرایط به محیطی شاد و طنز گونه به شدت احساس می شود. افرادی در خانواده پیدا می شوند که با  طنازیشان در صدد هستند تا درد در شرایط مختلف و موقعیت ها را به حداقل رسانده و از آسیب دیدگی بنیان خانواده جلوگیری کنند.

پر شور و فعال

نداشتن تحرکات و فعالیت های سرگرم کننده در خانواده می تواند کم کم اعضاء خانواده را بی حوصله و افسرده کند و اتفاق افتادن موارد ناراحت کننده و غمناک این افسردگی را بیشتر هم می کند، برای اینکه این جو در خانواده حاد نشود افرادی هستند که به دیگران انرژی هدیه می دهند و با ایجاد فعالیت های مختلف در خانه و پیشنهاد گردش در بیرون از منزل محیط شاد و دور از غم را به وجود می آورند.

حتما بخوانید
مشاور خانواده | برای چه مشکلاتی به مشاوره خانواده مراجعه کنیم؟

وجود همچین افرادی در خانواده بسیار کمک کننده و باعث شادی آن خانواده می باشد اما در مورد بیماری اعتیاد و پیچیده بودن روند درمانی تذکرات و دستورالعمل های بهداشتی و درمانی دیگری نیز الزامی است. خیلی از خانواده‌ها به لحاظ نداشتن اطلاعات کافی درباره بیماری اعتیاد و نداشتن تجربه قبلی برای مواجهه با این افراد، امکان دارد سیستمی ناکارآمد را برای بهبودی عزیزشان اتخاذ کنند که این منجر می گردد نه تنها فرد معتاد خوب نشود بلکه به دلیل وجود روش های غلط یک سرخوردگی و افسردگی حاد در فرد معتاد ایجاد شود.

 

اعتیادد در خانواده

 

برخی رفتار های غلط  در خانواده در برابر فرد معتاد

توجه نکردن به حرف های فرد بیمار

خیلی از افراد خانواده با موضع گیری در برابر فرد معتاد به جای اینکه به دردها و مشکلات او گوش کنند و پای ثابتی برای درد و دل آنها باشند تا بتوانند با آگاهی بیشتر به او کمک کنند، اصرار بر نصیحت کردن و مقصر دانستن او در همه‌ زمینه ها و سرکوفت زدن هستند. این کار هیچ کمکی به روند بهبودی نخواهد کرد.

ربط دادن همه مشکلات درونی خانواده به اعتیاد

ممکن است برای ترغیب کردن فرد برای کنار گذاشتن اعتیاد و از سر دل سوزی هر مشکلی که در منزل رخ می دهد را به اعتیاد فرد ربط دهند. این کار نه تنها باعث ایجاد سرعت در روند بهبودی نمی شود بلکه باعث ایجاد یک حس گناه در فرد و در نهایت این تفکر که او سربار خانواده است شکل خواهد گرفت.

همراهی کردن فرد بیمار در استفاده از مواد مخدر

بعضی افراد این تفکر را دارند که باید از به وجود آمدن مشکلی بزرگتر جلو گیری کرد. مثلا بعضی خانواده ها خودشان مواد مصرفی را به دست فرد معتاد می رسانند و می خواهند که یک حس اطمینان برای در دسترس بودن مواد در فرد به وجود آورند تا او هوس استعمال مواد مخدر جدید را نداشته باشد و یا اینکه برای گرفتن مواد دست به ارتکاب جرم و دزدی نزند.

پرخاشگری و قهر با بیمار

افرادی که درگیر اعتیاد می شوند معمولاً روحیه بسیار آسیب پذیری دارند و نسبت به دریافت تایید و توجه از سایرین بیش تر حساس هستند. به همین خاطر آنها نسبت به طرد شدن حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و قهر کردن شما میتواند بیش از پیش وی را در دام اعتیاد فرو ببرد. پرخشاگری نیز راهی مناسب برای انداختن ترس و دوری از مواد مخدر در فرد بیمار نخواهد بود.

حتما بخوانید
اختلال خودشیفتگی چیست؟ به چه کسانی خودشیفته می گویند؟

ترس انداختن در وجود فرد بیمار و ترسیم نکردن آینده خوب

این مورد جزو بد ترین عادت های رفتاری خانواده هاست. اعتیاد مانند هر بیماری دیگری درمان پذیر است و فرد می تواند با رهایی از دام اعتیاد یک زندگی نو را شروع کند و آدمی موفق در آینده شود. به جای اینکه او را از حال و آینده بترسانیم، و به آن فرد اضطراب وارد کنیم، میل به زندگی را در او تقویت کنیم و یک آینده روشنی را در ذهنش ایجاد کنیم.

اعتیاد

 

سپردن فرد بیمار به مراکز ترک اعتیاد و تنها گذاشتن او

زمانی که فرد بیمار را در مراکز بازپروری بستری می کنید، به این معنی نیست که تمام مشکلات حل شده است و او را رها کنید. به دلیل حساس بودن عواطف فرد معتاد او به محبت بیشتری در مقایسه با شرایط عادی نیاز دارد و چه کسی بهتر از خانواده که می تواند این حس عشق و دوست داشتن را در او منتقل کند.

نقش خانواده بعد از ترک اعتیاد

شاید فکر کنید که تمام مسئولیت ها و توجهات به فرد بیمار در زمان اعتیاد اوست وبعد از آن باید دیگر فرد را به حال خود بگذاریم، این تفکر بسیار اشتباه است. فرد بیمار بعد از ترک دچار یک افسردگی خواهد شد و برای بیرون رفتن از آن احتمال اینکه دوباره بخواهد به طرف مواد برود زیاد است، برای کنترل شرایط روانی بیمار نیاز است حمایت از او ادامه دار باشد تا به تدریج بتواند از این شرایط بیرون آید. از مهم ترین نکات در مورد اعضاء خانواده اعتماد کردن به فرد بعد از بهبودی است یعنی اینکه به چشم شک و تردید به اعتیاد دوباره وی نگرنند و باعث شکل گیری این  ذهنیت در او نشوند.

میتوانید با مراجعه به سایت حال خوب زندگی از مشاوره خانواده در این زمینه راهنمایی بگیرید، شاید زمان کافی برای مراجعه را نداشته باشید یا نمیخواهید برای هر سوال به مشاوره مراجعه کنید ما بهترین راه را به شما پیشنهاد می کنیم: مشاوره آنلاین ، مشاوره آنلاین در وقت و زمان شما صرفه جویی کرده و هزینه کمتری را می توانید پرداخت کنید، و به صورت آنلاین یا تلفنی براحتی مشکل خود را حل کنید.

درمان مشکلات خانوادگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *