چرا مشاوره تحصیلی مهم است و باید از آن کمک بگیریم؟

مشاوره تحصیلی

لطفا به کیفیت مقاله امتیاز دهید

مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی روانشناسی است که با توجه به نیاز‌ها و اهداف دانش آموز برای موفقیت در کنکور و… برای او برنامه ریزی می کند، تا در راه مناسب قرار گیرد و به اهداف خویش نزدیک تر شود. منظور از مشاوره تحصیلی ارائه اطلاعات لازم برای افزایش موفقیت تحصیلی است.

چرا مشاوره تحصیلی مهم است و باید از آن کمک بگیریم؟

انجام اقدامات هیجانی در زمان قرارگیری در هر کدام از چالش‌های تحصیلی مانند کنکور و عدم توجه به استعدادها، علاقه و مهارت‌های خود یا نیاز آینده پیش رو به سبب تصمیمی که گرفته اید همان چیزی است که بسیاری از افراد را متحمل استرس و اضطراب های بزرگ و هولناک در زندگی می‌کند. همواره نوع شخصیت، علایق و اهداف و استعدادهای خود را علاوه بر شرایط زندگی و آیندۀ شغلی انتخابیتان در نظر بگیرید. مشاوران دانشگاهی می توانند نقش مهمی در ارتقاء موفقیت دانشجویان داشته باشند و در نتیجه به حفظ آنها کمک کنند. دانشجویانی که با یک موسسه ارتباط برقرار می کنند، احساس امنیت می کنند، هدف خود را می فهمند و اهداف علمی و شغلی کاملی دارند، بیشتر می خواهند در تلاش های علمی خود پایدار باشند.

مشاوره تحصیلی چه می کند؟

مشاوران آکادمیک یا همان مشاوره تحصیلی از طریق تماس منظم با محصلان و دانش آموزان به آنها مشاوره ای فشرده ارائه می دهند. مشاوران به دانش آموزان و دانشجویان کمک می کنند تا علایق دانشگاهی و آکادمیک خود را کشف کنند و منابع را برای کسب اطلاعات و پشتیبانی بیشتر شناسایی و توسعه دهند.

مشاوره تحصیلی

وظایف مشاوره تحصیلی

مشاوران وظیفه دارند که به دانشجویان کمک کنند تا یک مسیر واقع بینانه و خارج از آن را در دانشگاه برنامه ریزی کنند و در طول مسیر اصلاحاتی را انجام دهند. مشاوران خوب تشخیص می دهند که توانایی مداخله، ارجاع و دفاع از دانش آموزان خود را دارند و نقش موثری در زندگی دانشگاهی دانشجویان دارند. مشاوران تحصیلی دانش آموزان را برای درس خواندن تشویق می کنند، و سعی می کنند با ورود به مشکلات شخصی و درسی دانش آموزان، آنها را حمایت کرده و در حل این مشکلات به آنها کمک کنند. می توانید از مشاوره نوجوان برای رفع مشکلات دیگر کمک بگیرید.

وظایف مشاوران تحصیلی در زمینه ی درسی

مشاوران تحصیلی از طریق مختلف به پیشرفت دانش آموزان و دانشجویان بالغ و خود محور در زمینه ی درسی و بطور کلی کمک می کنند. این امر می تواند توسط : کمک به دانشجویان در درک ماهیت و هدف آموزش عالی و ارزش یک آموزش عمومی. کمک به دانش آموزان در مورد توجه به اهداف زندگی با مرتبط کردن علاقه ها، مهارت ها، توانایی ها و ارزش ها به مشاغل و دنیای کار. کمک به دانشجویان در تدوین برنامه آموزشی آگهی سازگار با اهداف و اهداف زندگی. کمک به دانشجویان در ارزیابی یا ارزیابی مجدد از پیشرفت در جهت اهداف تعیین شده و برنامه های آموزشی. کمک به دانش آموزان در درک خود و پذیرش خود. مراجعه به سایر خدمات پشتیبانی سازمانی یا جامعه.

بیشتر وظایف یک مشاوره تحصیلی به زمان تحصیل یک دانش آموز و دانشجو مرتبط می شود: انتخاب رشته‌ی سال 9 به 10 دبیرستان، انتخاب رشته در سال نهم به دهم، کنکور سراسری و… انتخاب رشته کنکور سراسری، کنکور کارشناسی ارشد، انتخاب رشته کنکور کارشناسی، کنکور دکتری، انتخاب رشته دکتری، مصاحبه دکتری و…

حتما بخوانید
بهترین راهکار های تقویت حافظه

مشاوره تحصیلی مدارس

یکی از مهم ترین مسائل در پیشرفت تحصیلی و ارتقا سطح فکری و علمی یاری گرفتن از مشاوران تحصیلی است. در صورتیکه به این امر مهم توجه کافی نشود ممکن است خسارات جبران ناپذیری شامل حال افراد شود که آینده او را تحت تاثیر قرار دهد. آینده تحصیلی و شغلی افراد از طرفی خودشان و از طرفی خانواده ی آن ها را درگیر خود خواهد کرد. برای پیشگیری از خسارت های ناشی از این قبیل کم توجهی ها بهترین راهکار ممکن انتخاب مشاوره تحصیلی متخصص در زمینه­ ی علمی مربوطه است. می توانید با مراجعه به سایت حال خوب زندگی از مشاوره آنلاین نیز برخوردار شوید.

مشاوره سربازی یا نظام وظیفه

بر طبق قانون نظام وظیفه گذراندن خدمت سربازی برای تمامی آقایانی که به سن خدمت سربازی می رسند واجب است. ولی برخی اطلاعات زیادی در رابطه با قوانین نظام وظیفه از جمله مدت زمان خدمت سربازی، خرید خدمت سربازی، امریه خدمت سربازی، معافیت پزشکی، معافیت کفالت و… ندارند و ممکن است برای هر یک از موارد ذکر شده کارهای بی فایده‌ای انجام دهند که نه تنها نتیجه بخش نخواهد بود بلکه ممکن است از زمان معرفی خود به عنوان مشمول خدمت بگذرد و در نتیجه اضافه خدمت به آن ها تعلق بگیرد.

 

مشاوره تحصیلی کنکور سراسری

موفقیت در کنکور سراسری و دستیابی به اهداف بلند مدت برای آینده ای بهتر نیازمند دانستن و داشتن مواردی مثل منابع کنکوری سراسری استفاده از کتاب های کمک آموزشی و آزمون های آزمایشی خوب برای رشته ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان انگلیسی در کنکور سراسری، مشاوره تست زنی در کنکور سراسری،و  نحوه صحیح مطالعه دروس برای موفقیت در کنکور سراسری، استفاده از تعطیلات نوروز برای مطالعه دروس عقب افتاده، جمع بندی کنکور سراسری و در نهایت مدیریت و کنترل زمان در کنکور سراسری هستیم.

تاثیر دیگری که مشاوره تحصیلی بر دانش آموزان و دانشجویان خواهد گذاشت در زمینه غیر درسی خواهد بود:

تقویت حافظه، روشهای یادگیری، انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان، انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه، افزایش تمرکز و کاهش حواس پرتی، مدیریت زمان، کاهش استرس، افزایش هوش، تنظیم خواب، افزایش اعتماد بنفس،  یادگیری گروهی، روشهای خلاصه برداری، تند خوانی، برنامه تحصیلی، آموزش دروس سخت، اصلاح تغذیه و… می باشد.

مشاوره تحصیلی

ویژگی های یک مشاوره تحصیلی خوب

مشاوره دانشگاهی به خصوصیات زیادی نیاز دارد، بررسی گسترده در سیستم دانشگاه نشان می دهد که هم مشاوره و هم دانشکده در مورد ویژگی مشاوران خوب موافق هستند.

مشاوران باید دانش آموز محور، علاقه و نگرانی دانشجویان را به عنوان موردی مهم داشته باشند. شناخت دانش آموز، آگاهی از الزامات و سیاست های کالج، مهارت در مشاوره و روابط بین فردی، قادر به گوش دادن، قادر به راهنمایی و غیر راهنمایی، قادر به نشان دادن صبر و تحمل، در دسترس دانشجویان بودن، در مورد جزئیاتی از قبیل نگهداری سوابق، پیگیری و پیگیری دقیق، در مورد مثبت و متعهد به مشاوره.

اکنون می خواهیم درباره ی مهم ترین ویژگی های مشاوره خوب توضیحات مختصری به شما ارائه دهیم:

تغییر طرز تفکر(من می توانم)

ساخت باور قدرتمند بسیار مهم است. قدرتی که باور و ایمان ما را دارد می تواند غیرممکن ها را ممکن کند. وقتی شما به انجام کاری باور دارید حتما آن فعالیت را انجام خواهید داد بنابرین ابتدا روی طرز تفکر خودتان به خوبی کار کنید. شما اگر آمادگی ذهنی برای انجام کاری نداشته باشید کار سخت می شود.

حتما بخوانید
بهترین راهکار های تقویت حافظه

 تغییر عادت ها

همانطور که در بالا ذکر شد یک مشاوره پس از شناخت عادت های شما حالا باید به تربیت و اصلاح عادات شما روی بیاورد و حالا نوبت این است که مشاوره با کنترل هوشمندانه شروع به تغییر دادن یا ارتقای عاداتتان بکند. البته این مسئله را نمی شود با عبارت “قطع کردن لحظه‌ای” توصیف نمود و حرکت تدریجی چاره کار است. پس همانطور که عادت هایمان به تدریج در ما رسوخ می کنند باید به تدریج عادت های جدید جایگزین شوند.

تجویز برنامه مناسب با دانش آموز

پس از دریافت اطلاعات دانش آموز و کسب شناخت کافی از او حالا نوبت به برنامه ریزی روزانه و هفتگی و ماهانه می رسد در این برنامه باید اهداف کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت تعریف شود و این کار توسط مشاوره و با دقت کافی انجام می شود برنامه باید نه خسته کننده و نه همراه با زمان های خالی باشد. استراحت و تفریح و ورزش باید به طریقه صحیح پیاده سازی شود. یک برنامه ریزی صحیح هیچ گاه به دلزدگی و خستگی و فرار از مسئولیت منجر نخواهد شد همچنین یک برنامه ریزی صحیح از سمت مشاور برای دانش آموز یک شروع جدید باید باشد و این سرعت باید به مرور ارتقا یابد.

شناخت عادت های دانش آموز

یکی از بزرگترین غول های زندگی هر فرد غول عادت است؛ عادت می تواند کاری سخت را به آسان ترین حالت ممکن در بیاورد یا اینکه سبک زندگی یک شخص را بر اساس راحت طلبی یا اهداف نادرست تنظیم کند. یعنی شما به واسطه عادت های روزمره خودتان ممکن است بخش عظیمی از زمانتان را از دست بدهید و یا اینکه کاری را در مدت زمان کمتری انجام دهید.

شناخت اولیه صحیح و کافی از دانش آموز

همانطور که در هر زمینه ای بدون شناخت کافی از آن زمینه نمیتوان نتیجه ای مطلوب دریافت کرد در کار مشاوره تحصیلی نیز یک مشاور خبره ابتدا می بایست اطلاعات خاصی را از دانش آموز دریافت کند و با تحلیل صحیح و لحاظ کردن تمام این اطلاعات تصمیمی در خور و نتیجه بخش اتخاذ کند. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

الف) روحیات و علایق دانش آموز

ب) شرایط خانوادگی

پ) شرایط تحصیلی

 

مشاوره تحصیلی

 

مشاوره های غیرحضوری

یکی از بهترین مزیت های مشاوره این است که نیاز به حضور فیزیکی ندارد و می توانید در هر موقعیتی و در هر مکانی بدون سختی و مشکل با مشاوره خود تماس بگیرید و از مشورت و راهنمایی های آن با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتری استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای مشاوره غیرحضوری هزینه کمتر آن نسبت به کلاس های حضوری است. از نظر مادی و هزینه می توان گفت مشاوره ی غیرحضوری و آنلاین هزینه های اضافی را حذف می کند. پس با مراجعه به مشاوره خانواده سایت حال خوب از این کمک ها بهره مند شوید.

 

 

 

 

 

درمان مشکلات تحصیلی

2 دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *