کودک لجباز

لطفا به کیفیت مقاله امتیاز دهید

مشاوره کودک لجباز

کودک لجباز بودن دلایلی دارد. خانواده ها برای کمتر کردن لجبازی کودکان خود، از نهی و امر کردن به آن ها پرهیز می کنند. حتی ممکن است اجبار کردن کودکان به کاری که به آن علاقه ندارند باعث بروز مشکلات عصبی و پرخاشگری در کودکان می شود.

در برخی اوقات فرزندان اول بیشتر لجباز هستند چون برای خانواده فرزند اول است و تربیت آن مهم است و کنترل بیشتری بر روی رفتار آن کودک دارند.

کودکان از سن 2 الی 3 سالگی معمولا شروع به لجبازی می کنند چون که به درجه ای از خودآگاهی و شناخت محیط و اطرافیان می رسند و می دانند رفتارش روی دیگران تاثیرگذار است و توجه ها را به خود جلب می کند.

و از این رو وقتی به کودک در زمانی کاری می گویند او لجبازی می کند که توجه ها را به خود جلب کند.

کودکان نمی دانند که آیا این لجبازی که انجام می دهند درست است یا خیر، تنها لجبازی را برای محک زدن و عکس العمل اطرافیان به کار می برند.

کودکان تمایل دارند که کارهای خود را بدون کمک پدر و مادر انجام دهند و ممکن است با وجود کمک های پدر و مادر، فرزند لجباز شود.

ویژگی های کودک لجباز

در اینجا به چند ویژگی دیگر می پردازیم که کودکان سرسخت ممکن است آن ها را انجام دهند. آنها نیاز به تأیید و شنیده شدن دارند. بنابراین ممکن است غالباً توجه شما را بخواهند جلب کنند. کودکان می توانند به شدت مستقل باشند. آنها متعهد و متمایل به انجام کاری هستند که دوست دارند. آنها دارای خصوصیات رهبری قوی هستند (در بعضی مواقع می توانند “رئیس جمهور” باشند). آنها دوست دارند کارها را با سرعت انجام دهند. مدیریت یک کودک سرسخت قطعا دشوار است، اما همه چیز بد نیست و می توان با آرامش و مهربانی آن ها را آرام کرد.

کودکان سرسخت بیشتر از سایرین در حرفه شغلی خود موفق هستند. این مطالعه بیش از 40 سال توسط روانشناسان انجام شد. 700 کودک بین 9 تا 12 سال پیگیری و تحقیق شده اند که سخت کوش تر هستند و سپس دوباره در بزرگسالی نیز این سخت کوشی دیده شده است. این متخصصان عمدتاً در کودکی به ویژگی های شخصیتی کودکان نو پا علاقه داشتند.

حتما بخوانید
پاسخ به سوالات متداول درباره اختلال اضطراب

کودک لجباز

روش های مقابله با کودکان لجباز

هر والدینی با مهارتهای شخصی خود با این نوع رفتارها برخورد خواهد کرد. با این حال، در اینجا چند ایده وجود دارد.

– به وضوح محدودیت هایی را برای کودک تعیین کنید. والدین در آموزش فرزندان خود راهنما باقی مانده اند، او رئیس است و باید در سطح انسجام محدودیت ها مقاومت کرد تا کودک با امنیت داخلی کافی رشد کند. به عنوان مثال، او ممکن است در تمایل خود برای رفتن به رختخواب و ماندن در مقابل تلویزیون سرسخت باشد، اما این وظیفه والدین است که به او توضیح دهند که این مسئله غیرقانونی است. چیزهایی وجود دارد که چنین نیست

مذاکره نکردن والدين، با کودکان خود که یکی از مهم ترین رفتارها، در خانواده می باشد و باعث تربیت فرزند می شود.

– خواسته شخص را بدون پاسخ دادن به آن به طور خاص تشخیص دهید. وقتی کودک احساس کند که خواسته او توسط والدینش شنیده می شود، کودک می تواند از سرسختی خود خارج شود.

این موارد کارهایی است که والدین می توانند برای مقابله با کودکان لجباز خود انجام دهند اما اکنون می خواهیم کارهای اصولی که برای این امر واجب است را به شما بگوییم تا از این کارها برای متقاعد کردن فرزند خود استفاده کنید.

گوش کنید

کودک لجباز دوست دارد تا حرف او، حرف آخر باشد اما شما باید بگذارید تا او حرف خود را بزند. اگر او احساس کند که کسی به حرف‌ش گوش نمی دهد، ممکن است رفتاری مخالف و جسورانه از خود نشان دهند. در اکثر اوقات، وقتی کودک شما روی انجام دادن یا ندادن کاری مسر است، گوش دادن به حرف های او و راحت صحبت کردن با او درباره ی چیزی که او را اذیت می کند، می تواند مفید باشد. و از لجبازی آن کودک بکاهد.

به او احترام بگذارید

اگر می خواهید کودک لجبازتان به شما احترام بگذارد باید به او احترام بگذارید، که از شما این احترام را یاد بگیرد. اگر شما از او اطلاعاتی را به زور بخواهید او بر عکس عمل خواهد کرد.

قوانینی را برای کودک خود وضع کنید و در اجرای آنان سست نباشید، که تربیتی صحیح داشته باشد.

حتما بخوانید
مهارت های ارتباطی | 10 مهارت برتر ارتباطی که به شما کمک خواهد کرد

نسبت به احساسات آنها بی اعتنایی نکنید و با آنها همدردی کنید.

به او اجازه دهید تا کار هایی که باعث پیشرفت او است و برای او خوب می باشد را انجام دهد.

کودک لجباز

بچه ها برای خود قوانین میسازند. بچه های لجباز ترجیح می دهند سیاست های خودشان را تنظیم کنند و دستورالعمل های خودشان را بسازند و قوانین شخصیت های مورد علاقه خود را دنبال کنند. در چنین شرایطی با توجه به راه های تربیت کودک لجباز شما، باید از قرار دادن قوانین بیش از حد اجتناب کنید .

تربیت کودکان لجباز

تربیت کودکان لجباز قدری سخت است. کودکان لجباز دارای خودخواهی و خشم شدید هستند که برای مدت طولانی به آن فکر میکنند. آنها تحمل سرخوردگی کمتری دارند و تلاش میکنند تا خشم خود را به شیوه ی غیر اجتماعی و نامناسب بیان کنند. شما احتمالا یک کودک را که پای خود را به زمین میکوبد و یا وسط خیابان گریه میکند دیده اید! گاهی اوقات، شما ممکن است هیچ ایده ای را در در ذهن خود برای راهنمایی به آن کودک نداشته باشید ولی با مراجعه به مشاوره خانواده می تواند، به شما کمک شایانی کند و در تربیت فرزندتان که چگونه لجبازی آن کم شود.

 

نحوه تربیت کودکان لجباز

برای تربیت کودک لجباز عجله  نداشته باشید و مشاوره آنلاین می توانید بدون حضور شما را راهنمایی کند از مشاوران فوق حرفه ای سایت حال خوب زندگی مشورت بگیرید. در تربیت کودک لجباز استراتژی والدین باید این باشد که احساسات فرزندتان را در موقع درست تشخیص دهند و با آرامش و صبر آن احساسات را درمان کنند.

فرق بین کودک لجباز و قاطع و تفاوت ها

در فرهنگ لغت معنی رفتار قاطعانه به صورت “استوار ماندن برای رسیدن به هدف” می باشد. لجبازی یا سرسختی به صورت داشتن یک رفتار قاطعانه غیرعادی برای انجام کاری به روش بخصوصی معنی می شود.

به عبارت ساده این رفتار عبارت است از نپذیرفتن تغییر در افکار رفتار یا کارهای فرد بدون توجه به فشار خارجی که مخالف رفتارهای او می باشد. لجبازی در کودکان می تواند بصورت ارثی و یا یک رفتار اکتسابی باشد. حتی ممکن است به طور غیر عمدی و ناخواسته به کودکتان یاد بدهید که لجباز باشد.

دررمان مشکلات روانی

کودک لجباز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *